maandag 10 juni 2013

Aardbeiencharlotte


Een heerlijke zomerse dag en nu zijn de aardbeien in overvloed. Mooi, rood en heerlijk!
Toen ik de foto zag van de taart wist ik dat ik 'm ooit eens zou gaan maken.
En nu heb ik de stoute schoenen aangetrokken.

Wat heb je nodig om deze aardebeiencharlotte te maken?
15 blaadjes gelatine
150 gram suiker
500 gram aardbeien
2 pakjes slagroom
1 druppeltje zonnebloemolie
een pak lange vingers (je kan beter iets meer nemen, omdat ze sneller breken dan je denkt)

Week de blaadjes gelatine 5 minuten in koud water.
Breng 100 ml. water aan de kook in een pannetje en los hierin de suiker op.
Laat dit iets afkoelen.
Knijp de gelatine uit en los deze op in de suikerstroop.
Laat het geheel nog verder afkoelen.

Maak de aardbeien schoon.
Hou een paar aardbeien apart voor de garnering.
Pureer de aardbeien met de staafmixer tot puree.
Meng in een kom de aardbeienpuree met de suikerstroop en laat deze afkoelen totdat het de dikte van yoghurt heeft.

Vet de bodem van de vorm in met olie.
Klop als het aardbeienmengsel lobbig genoeg is de room bijna stijf.
Spatel de room en het aardbeienpuree luchtig door elkaar.
Nu moet het aardbeienmengsel in de vorm gedaan worden, terwijl de lange vingers tegen de wand van de bakvorm aan staan.
Ik heb een paar lange vingers tegen de wand gezet en steeds een schepje aardbeienmengsel erbij en tegenaan zodat de lange vingers rechtop blijven staan.
Vul het helemaal aan totdat de lange vingers netjes 'strak' tegen de bakvorm staat.
Zet het geheel in de koelkast en laat het ongeveer 4 uur opstijven.

Houd de vorm enkele tellen in warm water zodat het taartje makkelijk op het bord geschoven kan worden.
Garneer de taart met de overgebleven aardbeien.


Nog even een kleine noot:
Ik zou bij de volgende taart een minder hoge laag met aardbeienmengsel er in gieten (het was iets te hoog en daardoor iets te machtig). Misschien stukjes aardbei er tussen mengen en dan bovenop opvullen met aardbeien.
Een andere optie kan ook zijn een bodem er in maken met koek (lange vingers?) en dan opvullen met het aardbeienmengsel en dan de aardbeien er bovenop. Let wel bij het losmaken van de bakvorm even heel kort warm maken.
Room vervangen door kwark is een minder calorierijke variant ;-)
En een beetje minder gelatine dan is de massa niet zo vast.

Nou dat waren genoeg variaties :-D

2 opmerkingen:

  1. Hallo Carla,

    Hhhmm, ziet er heerlijk uit !!

    Groetjes, Jaimie

    Ik link je blog op mijn kookblogje :-)
    http://dekookplaats.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Jaimie!

      En ik kan je zeggen dat het heerlijk was... Ik zou 'm maken ;-)

      Verwijderen